Perspectiva elevilor gălățeni despre desfășurarea orelor pe timp de pandemie

Perspectiva elevilor gălățeni despre desfășurarea orelor pe timp de pandemie

  1. Cuvânt introductiv 

Elevii reprezentanți din întreaga țară au militat constant pentru ca tu, dragă elevule,  să te poți întoarce la școală în condiții de maximă siguranță, însă unitățile de învățământ gălățene, la fel ca multe altele, nu s-au putut adapta pe cât de bine posibil la actualul context. 

De curând, Consiliul Județean al Elevilor Galați a lansat, în spațiul online, un formular consultativ pentru a identifica concret situațiile neplăcute cu care s-au confruntat  principalii beneficiari ai mediului educațional din județul Galați, în cele două luni de când a început noul an școlar. 

„Chiar dacă această perioadă este una complicată pentru toți actorii din scena educațională, structura noastră trebuie să se asigure că măsurile implementate sunt respectate în unitățile de învățământ din județul Galați, iar desfășurarea orelor nu constituie o problemă, indiferent dacă acestea sunt organizate fizic sau online. Însă, din păcate, centralizarea răspunsurilor din cadrul formularului ne arată opusul.” – Aura-Maria Badiu, președinte al Consiliului Județean al Elevilor Galați

Biroul executiv al Consiliului Județean al Elevilor Galați

  1. Prezentarea rezultatelor 

  1. În ce clasă ești? 

Cei 1050 de respondenți ai consultării, se împart, după defalcarea pe anii de studiu, după cum urmează: 

  1. Dispui de cel puțin un dispozitiv conectat la internet de pe care poți accesa orele online? 

Sistemul de învățământ românesc întâmpină probleme în procesul de digitalizare al educației. Încă din luna martie a anului școlar anterior, eu existat elevi din medii de proveniență dezavantajate, care nu au putut participa la orele online. 

La nivelul județului Galați, au existat și există, de asemenea, cazuri de acest gen, care trebuie soluționate urgent. 

  1. Ai întâmpinat probleme în desfășurarea orelor online organizate de școala ta?

Conform rezultatelor formularului de consultare, putem observa faptul că majoritatea covârșitoare a elevilor gălățeni (88,7%) a întâmpinat probleme în momentul în care a participat la orele online. 

  1. Ce probleme ai întâmpinat? 

Conform rezultatelor formularului, putem observa că 74,5% dintre elevii gălățeni care au completat formularul și au întâmpinat problemele în desfășurarea orelor online au avut o conexiune slabă a internetului din unitățile de învățământ. 66% dintre aceștia au întâmpinat probleme și cu calitatea scăzută a imaginii, iar 54,7% cu calitatea scăzută a imaginii. 

De asemenea, elevii gălățeni au semnalat și: 

  • Probleme cu platformele unde se desfășoară activitățile online de tip predare-învățare-evaluare;
  • Lipsa de pregătire a cadrelor didactice în utilizarea platformelor online;
  • Nerespectarea orarului (desfășurarea orelor online într-o ordine diferită față de cele fizice și lipsa totală a orelor online la anumite materii); 
  • Dezinteresul cadrelor didactice față de elevii ce au ore online în contextul în care respectiva unitate de învățământ funcționează pe baza sistemului hibrid; 
  • Folosirea absenței ca metodă de sancționare; 

  1. Ce părere ai despre sistemul de învățare-predare-evaluare hibrid? Cât de eficient crezi că este acesta? 

Sistemul de învățare-predare-evaluare hibrid nu este unul ideal, ci, mai degrabă, unul necesar din cauza virusului SARS CoV 2, așa cum afirmă elevii județului Galați. De asemenea, majoritatea respondenților caracterizează sistemul hibrid ca fiind unul deficitar, haotic, și, din păcate, ineficient. 

Principalii beneficiari ai mediului educațional pun, în mare parte, problemele sistemului hibrid, pe seama diferențelor pe care cadrele didactice le fac între cele două grupe de elevi. Astfel, cei care participă la orele de curs în format online ajung, de cele mai multe ori, să se simtă ignorați. 

  1. Care sunt metodele prin care ești evaluat? 

Metodele de evaluare au rămas aceleași, indiferent de contextul epidemiologic actual. Astfel, principalii beneficiari ai educației au parte de o evaluare scrisă, prin intermediul testelor sau a lucrărilor, dar și de o evaluare orală. Din păcate, elevii sunt evaluați și prin intermediul temelor, contrar Regulamentului de  organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP).  

  1. Ai primit vreodată absențe pentru că nu aveai camera deschisă în timpul orelor online?

Majoritatea elevilor gălățeni (72,7%) afirmă că absența nu a fost folosită în momentul în care aceștia nu aveau camera deschisă în timpul orelor online, însă pentru 27,3% dintre respondenți a existat o astfel de problemă, chiar dacă aceștia au încercat să se implice sub forma unor alte modalități de-a lungul orei de curs. 

  1. Cât de atent ai fost la orele online? 

Întrebați cât de atenți au fost la orele online, elevii gălățeni au oferit răspunsuri diverse. În timp ce o parte dintre aceștia au spus că gradul lor de atenție a fost suficient de ridicat, alții au afirmat că au făcut tot posibilul pentru a rămâne concentrați pe tot parcursul desfășurării orelor. Din nefericire, există și o a treia categorie de elevi care au fost distrași de la orele online de o multitudine de factori, prezentați la întrebarea cu numărul patru. 

  1. Consideri că învățarea în mediul online poate să constituie un act educațional calitativ?

Conform răspunsurilor acordate de către elevii chestionați, 53,1% dintre aceștia nu consideră învățarea în mediul online un act educațional calitativ pe când 46,9% nu sunt de aceeași părere. Putem observa că procentele sunt destul de apropiate fapt care ilustrează două păreri total diferite.

  1.  (Dacă nu) De ce consideri că învățarea în mediul online nu poate constitui un act educațional calitativ? 

Argumentele elevilor care nu consideră învățarea în mediul online ca fiind calitativă 53,1%, au fost bazate pe faptul că profesorii nu se pot ocupa de ambele grupe de elevi, atenția scăzută a elevilor din online la orele de curs, calitatea imaginii destul de redusă și modul de predare ineficient pentru cei de acasă.

  1.  Sunt respectate normele de distanțare socială în unitatea de învățământ în care înveți?   

Conform rezultatelor reieșite în urma consultării principalilor beneficiari ai educației prin intermediul formularului lansat de Consiliul Județean al Elevilor Galați, în unitățile de învățământ din județul Galați, normele de distanțare socială lasă de dorit în proporție de 21,7%, dar sunt respectate în procent de 78,3%.

  1.  Dacă întâmpini o problemă, apelezi la consiliul școlar al elevilor din unitatea ta de învățământ?

57,9% dintre principalii beneficiari ai mediului educațional din județul Galați aleg să nu apeleze la consiliul școlar al elevilor din unitatea de învățământ preuniversitar în care studiază, în momentul în care aceștia întâmpină o problemă. Însă, 42,1%, consideră totuși intervenția Consiliului Elevilor ca fiind necesară. 

Pe această cale, Consiliul Județean al Elevilor Galați vă încurajează să apelați la ajutorul elevilor reprezentanți.

13. Există elevi sau cadre didactice care nu poartă masca corespunzător?

Un procent îngrijorător de 38,2% dintre elevii gălățeni, a observat că masca nu este purtată corespunzător atât de elevi, cât și de cadrele didactice. Însă, majoritatea respondenților (61,8%) a constatat că această măsură este respectată. 

III. Propuneri și recomandări

  1. Implicarea ambelor grupe de elevi la activitățile desfășurate în orele de curs

Deși, în pregătirea profesională a cadrelor didactice nu a intrat niciodată procesul de predare evaluare în mod online sau hibrid, sugerăm domnilor profesori să încerce să acorde atenție ambelor grupe de elevi în egală măsură, pentru ca interesul principalilor beneficiari ai mediului educațional să rămână ridicat pe toată perioada desfășurării orelor. 

  1. Purtarea măștii de protecție pe toată perioada desfășurării orelor de curs

Este foarte important ca participarea la orele de curs în format fizic să fie făcută în condiții de siguranță, de aceea, Consiliul Județean al Elevilor Galați încurajează respectarea normelor de distanțare și purtarea măștii de protecție pe toată perioada desfășurării orelor de curs. 

  1. Dotarea sălilor de curs cu aparatura necesară 

Majoritatea elevilor care a semnalat probleme în desfășurarea orelor online a punctat calitatea scăzută a imaginii și sunetului, din cauza gadgeturilor folosite de respectiva unitate de învățământ.  Pentru ca această situație să fie remediată, este necesară restructurarea sălilor de curs cu aparatura calitativă. 

  1. Propunem direcțiunilor unităților de învățământ să apeleze la Inspectoratul Școlar Județean Galați

După ce o majoritate absolută de elevi gălățeni au afirmat faptul că, conexiunea slabă a internetului, calitatea slabă a imaginii și a sunetului afectează desfășurarea unui act educațional echitabil și de calitate, Consiliul Județean al Elevilor Galați sugerează direcțiunilor unităților de învățământ să apeleze la Inspectoratul Școlar Județean în vederea obținerii unor aparaturi digitale calitative. 

Niciun comentariu

Adaugă comentariul tău